In het najaar organiseer ik een expositie in de Oosterkerk in Amsterdam met voornamelijk nieuw geschilderd werk: werk met mandala-, portret-, outer-space- en landschapselementen. Hoewel het merendeel nieuw is, zullen ook oudere werken te zien zijn, waaronder de twee "Oosterdok schilderijen", doeken van 125 x 85 cm die ik in resp. 1987 en 2013 schilderde. Mede op verzoek van de eigenaars zullen deze doeken nu naast elkaar te zien zijn.
Op 27 mei 2016 werd in Huis de Pinto de foto-expositie "AMSTERDAMS LENTEBOMEN" geopend. In de 28 vitrines aan de Sint Antoniesbreestraat in Amsterdam zijn grote afdrukken van in mei gemaakte foto's van bomen in lentetooi tegen de (binnen-)stedelijke achtergrond van de hoofdstad tentoongesteld.
Amsterdam heeft er een stukje binnenstad bij, op het Oosterdokseiland is alles op de schop gegaan om dat te realiseren. Op 2 lagen parkeergarage (ca 1700 auto’s en ca 2500 fietsen) zijn een grote Openbare Bibliotheek, een conservatorium, een groot hotel, veel winkelruimte en 200 woningen gerealiseerd.
Sjaak van der Leden legde het Oosterdok en het aanpalende gebied vele malen vast op foto. Uit de foto’s in zijn analoge en digitale archief heeft hij een keuze gemaakt, zodanig dat het de sfeerverandering in dit centrumgebied zichtbaar maakt.
In de expositie van 28 foto's zijn 5 nachtopnames opgenomen. Deze is van Oudejaarsnacht 2014-2015. De expo blijft in de vitrines aan de Sint Antoniesbreestraat tot eind juli 2015. Voor alle foto's zie:
5 juni 2015 Metamorfose van het Oosterdokseiland; expo en opening |
Door de jaren heen maakte ik menig foto in het centrum van Amsterdam. Met een keuze daaruit heb ik in Wijkcentrum d'Oude Stadt een foto-expositie ingericht.
In totaal twaalf foto's hangen in de vergaderzaal en de receptie van het kantoor in de Nieuwe Doelenstraat 55, Amsterdam.
Op 12 oktober 2013 werd de expositie in de Oosterkerk van zes kunstenaars, die werken in het oostelijk stadscentrum, geopend. Wandkleden, foto's, schilderijen en andere afbeeldingen plus sculpturen.
In januari 2013 was er een expositie in de Zuiderkerk van afbeeldingen van Zuiderkerk en -toren door de eeuwen heen. In de OpNieuw (buurtblad van de Nieuwmarkt) van september 2007 werd in zwart-wit een foto van mij gepubliceerd, gemaakt december 2006. Ik maakte een kleurenafdruk van deze foto van 58 x 24 cm op aluminium en leverde die in voor de expositie.
In de entreehal van OBA-bibliotheek het Pintohuis, Sint Antoniesbreestraat 69, 1011 HB Amsterdam hingen van 14 december 2011 tot maart 2012 tien van mijn schilderijen, waaronder mandala's, portretten en "Oosterdok 1987".
Voor de opening is Gyanendra Tripathi uit Nepal naar Amsterdam gereisd. Hij had twee van de schilderijen gezien, die ik heb gemaakt na demooie reis die zo dramatisch eindigde; naar India en Nepal in 2008. Gyanendra heeft een medische opleiding en rondt dit jaar een studie sociologie af. Hij werkt bij een organisatie die de bevolking van Nepalese dorpen voorlicht over gezondheidszorg, geeft voorlichting over het voorkomen en omgaan met HIV-AIDS en spreekt goed Engels. Hij was bereid de opening van de expo te verrichten
de speech op video:
achterste deel van de expositieruimte met nieuw werk
voorste deel van de expositieruimte met oud werk vanaf 1975
15 tm 19 september 2011: "mandala & metamorfose" fotoreportage |
Op 5, 6 en 7 augustus vond in Wünschendorf, Duitsland, een muziek- en kunstfestival plaats in en rond de logementboerderij Fuchsmühle. Het festival ontleent zijn naam aan de enorme collectie DDR-porcelein die de Nederlandse eigenaars Alex en Huub daar verzameld hebben. Alle Tassen im Schrank is ook een uitdrukking die zoiets betekent als: alles op een rijtje hebben; niet gek zijn. Ik was uitgenodigd om daar wat werk te laten zien én daar zelf ook te gaan werken aan een schilderij. Ik nam de uitnodiging aan, mede om een soort try-out te hebben voor vier van de mandala's die ik de afgelopen tijd geschilderd heb, maar die nog niet in een expositie te zien zijn geweest. Het schilderen gebeurde in een ter beschikking gesteld hutje in het "Künstlerdorf" op het festivalterrein. Op een laptop toonde ik daar werk, geschilderd in de periode 1959 tot 2008.
In de grote danszaal van het voormalige recreatiehotel werden 4 van mijn mandalaschilderijen geëxposeerd temidden
van kasten vol kop-en-schotels en ander servieswerk, in Oost Duitsland gefabriceerd in de periode dat de DDR bestond. Op de rechterfoto Peter Pieksma en Petra Kamphuis
Samen met drie anderen op uitnodiging van Pierre Florac stelden we een selectie uit werk dat we in stock
hadden tentoon in zijn woning, een flat in de Fagelstraat, Amsterdam. Twee weekends open voor genodigden.
De ge-photoshopte collage ©Sjaak, die de aankondiging/uitnodiging was voor de expositie.
een paar van mijn werken op de huiskamer-expo
In het voorjaar van 2004 voelde ik me klaar voor een nieuwe bescheiden expositie,
waarvoor Theo Jeuken's atelier
aan de Gedempte Huidenvetterssloot (zijsteeg van de O.Z. Achterburgwal) geknipt was.
bij de ingang van de steeg die toegang gaf tot Theo's atelier; die ruimte huurde ik om de expositie te kunnen houden.
vier van de tentoongestelde werken
Gestimuleerd door het succes van de 1998-expo kon ik in 2000 al een expositie met veel nieuw werk organiseren.
In de inspirerende omgeving van een huisje met veel witte wandruimte aan een rustige binnentuin midden in
het Wallengebied van de Amsterdamse binnenstad werd (het maken van) de presentatie een feest op zich.
Sjaak met werk op de expo
expositieruimte vanuit de binnentuin gezien, foto Jannie van der Duys
Uitgenodigd door Centrum voor Ouderen Flesseman aan de Nieuwmarkt in Amsterdam, om ook de minder
mobiele bewoners te laten kennismaken met mijn werk, exposeerde ik daar een keuze uit mijn werk.
Voor de afbeelding op de affiche werd een detail van "Groepsportret 1998" gebruikt.
Samen met Peter Rauh, op uitnodiging door een instelling voor slechtzienden (!).
In Vught konden we een selectie uit werk dat we in stock hadden exposeren.
Hoewel bestemd voor de gebruikers van het gebouw, werd in de plaatselijke krant voor de opening
iedereen uitgenodigd de expositie te komen bezoeken.
kijkje op de expositie
Voor elk werk was genoeg ruimte om maximaal uit te komen
Het gewone werk gaat door
Peter Rauh drinkt koffie met bewoners. Rechts aan de wand een van zijn schilderijen
De schilderijen doorbraken, precies wat de bedoeling was, de wat saaie steriliteit van de ruimtes
De tweede expositie hield ik samen met Peter Rauh, mijn schildermaat sinds lange tijd, in het Elisabeth Otter Knollhuis,
een voormalig deftig retraitehuis voor weduwen van marine-officieren aan het Eikenplein in Amsterdam Oost.
Voor de expositie hadden we ieder een even grote ruimte; de omloop rond de binnentuin, Peter op de eerste verdieping,
ik op de begane grond. Het was de tweede expositie waarop ik schilderijen liet zien.
Nu had ik uitsluitend schilderijen, de productie van 5 jaar, opgehangen.
Wij bouwden de expositie op, bijgestaan door o.a. Peter Pieksma en Bart van Brakel
Beneden in de monumentale hal de bewegwijzering voor de twee exposities
Poseren in de omloop op de begane grond van het gebouw, waar de schilderwerken hangen
Sfeer-impressie van de expositie
Door de ramen in de lange gangen was een weelderige binnentuin te zien
Elk werk was separaat uitgelicht met identieke door Peter Pieksma ontworpen belichtings objecten,
gebruik makend van gewone gloeilampen
Hier is beter te zien hoe met simpele middelen elk werk nog beter tot zijn recht komt door een adequate belichting
van links naar rechts: Sjaak van der Leden, Peter Pieksma, Bart van Brakel, Peter Rauh
De expositie was een succes; complimenten voor de locatie, de inrichting en, niet onbelangrijk,
voor het opgehangen werk.
Allebei verkochten we meer dan de helft van de geëxposeerde schilderijen en schilderijtjes.
De eerste expositie hield ik, op verzoek, in het kantoor van de Kunstenbond, waar ik als vrijwilliger exposities
van bondsleden had georganiseerd samen met twee andere vrijwilligers. Het was een "afscheidsgeschenk";
anderen namen mijn job vervolgens over. Dat was in maart 1991. Op onderstaande foto's een indruk.
Het was in feite de eerste expositie waarop ik schilderijen liet zien.
Mijn productie tot 1985 had voornamelijk uit tekeningen bestaan.
Poseren bij een in opdracht gemaakte geschilderde versie van een tekening: "Het regent in de nanacht stil"
Drie van de schilderijen en objecten in het Kunstenbond-kantoor.
Bij de leden-exposities van 3 maanden werd van elke geschikte wand of plek gebruik gemaakt.
Een tweeluik op het secretariaat
een lichtobject-collage boven de doorgang naar de hal. Eronder Theo Jeuken(L) en Sjaak van der Leden