Sjaak 2 jaar oud, 5 jaar oud en 7 jaar oud
Sjaak in de achtertuin van het ouderlijk huis in Nieuwveen, 1960
Sjaak, 2e van rechts, in klas B5b van de HBS, februari 1963
Sjaak, gehurkt, rechts, klaar voor sport met de "ster"klas van de HTS-Bouwkunde in Amsterdam, september 1963
Sjaak in London; juni 1966. In 1966 kwam de keuze tot stand om het leven te leven dat ik leef.: Ik zocht naar mezelf in Londen en in Schotland. In Schotland vond ik in de natuur de rust te ontdekken dat ik verder wilde als vrij mens en niet verder te gaan in maatschappelijke carrièredrang, die ik had moeten hebben om van bouwkundige, waartoe ik werd opgeleid tot architect uit te groeien. Ik wilde vrij vormgever worden. Dat kreeg vooral z'n beslag in het uitoefenen van de schilderkunst, tot op de dag van vandaag!
Sjaak gefotografeerd voor de garage bij het ouderlijk huis in Nieuwveen, t.g.v. de terugkomst van een liftvakantie, 1966
In september 1966 had ik mijn eerste baan als inspiciënt (theatertechnicus) bij de musical "Heerlijk duurt het langst". In 1968 volgde een seizoen lang bij de blijspelproductie "En Ik Dan". In 1970 werkte ik bij "Spring Uit Het Raam, Schat We Gaan Trouwen" met Luc Lutz en Trudy Labij. Hierin had ik ook een figuratierol. In 1971 -1973 werkte ik perioden bij producties van Funhouse, in 1974 bij vormingstheatergroep Sater.
1968 Als inspiciënt werkzaam bij John de Crane blijspel productie "En Ik Dan?" (foto uit een artikel in "Avenue")
Sjaak liftend in Noord Zweden, juli 1968
portret, gemaakt door Peter Rauh, 1969
collegekaart bij de Universiteit van Amsterdam. Sociologie was de gekozen studie, in een poging om het handwerk bij theater te ontstijgen; een poging die na 2 semesters strandde
1971; Sjaak op Terschelling
Ik werkte in 1971 -1973 mee aan 2 producties van de Funhouse-groep: "Horror" en "REVUE". Hierboven delen uit de informatie in de folder voor REVUE.
In een camerawinkel, 1974. Naast interesse in tekenen en theater, was er al vroeg de passie voor fotografie
In februari 1976 ging bij de Theaterunie de muziektheaterproductie Kotz in première; Ik stond zowel de ontwikkeling als de voorstellingen technisch bij.
1976 werkend bij de kinderstraattheater productie van SATER. Foto: Gerda van der Veen
1976 promotiefoto voor kinderstraattheatergroep KIP van Guy Sonnen. Hij richtte KIP op, begon met de bij Sater ontwikkelde voorstelling "Dikkie, Nikkie en het geheim van Meer" en ik ging mee.
Foto: 1977. Van augustus 1973 af was ik lid van de Kitching kunstenaars-groep. Hier staand, 2e van links
Later in het jaar 1977 verbleef ik 3 maanden in Madrid, waar ik in mijn onderhoud voorzag
met het beheren van de tapas-bar in Café Levkas
juni 1979, trots poserend in mijn eerste schildersatelier op het Prinseneiland
twee foto's gemaakt in 1980; links: op de voormalige ADM-scheepswerf in Amsterdam-Noord, waar ik bewegwijzering schilderde voor "Festival of Fools". Rechts: aan het werk in m'n atelier.
februari 1987: als leden van de vakgroep theatertechniek van de Kunstenbond verzamelden Peter Pieksma en ik gegevens voor het "Jungle onderzoek" van Peter Eversmann, wat later resulteerde in de UvA-publicatie van het Instituut voor Theaterwetenschap "Theatertechniek in de marge: presentatie van de gegevens van het 'jungle'-onderzoek; een enquete naar de positie van de technici bij de margetheatergroepen in Nederland". Op de twee foto's v.l.n.r: Peter Pieksma, Peter Eversmann (2x), Sjaak van der Leden
oktober 1989, fotoportret gemaakt door Pieter Rauh in het huisje in de Koningsstraat
februari 1992: bij de aflevering van een van mijn schilderijen in gezelschap van Peter Pieksma
maart 1993, werken aan 3 nieuwe schilderijen in een villaatje in Verlaine in de Belgische Ardennen.foto: Pieter Rauh
maart 1995, aanbieding van het Gullit-schilderij in het Sportmuseum te Lelystad aan de directeur
december 1995, bij de zojuist voltooide Kerstetalage in de Koningsstraat
december 1997, de computer heeft z'n intrede gedaan in m'n atelier
februari 2000, in m'n atelier in de Koningsstraat
mei 2001, bij het in 2000 voltooide paneeltje "Na De Brief"
augustus 2002. Aan de muur: "Jongen Met Lelie", uit hetzelfde jaar
september 2003; hier bij een familiebezoek in Nieuwkoop fotografeer ik nog graag met mijn analoge Leica
augustus 2004, op de receptie bij FNV-Kiem: tussen 1999 en 2012 werkte ik parttime bij FNV-Kiem, de kunstenbond. Eerst anderhalve dag, een tijdje één dag en de laatste jaren 2 dagen per week. Daardoor kon ik goed voeling houden met de "maatschappij" en met vakgenoten
juni 2005, momentopname van een veel voorkomend ateliertafereel: het schilderen aan een mandalaschilderij
Steeds vaker maak ik bij buurtaangelegenheden fotoreportages. Hier op 6 april 2006 bij de oplevering van het Nieuwmarktplein na een opknapbeurt: stadsdeelwethouder Els Iping legt een herinneringsklinker
Links: 2007, thuis, net na een presentatie voor het debatgroepje Wintergasten. Op de bank: Peter Rauh.
Rechts: 2008, tijdens de eerste grote reis in jaren: India, New Delhi
aan het werk aan een "India"-schilderij in atelier Koningsstraat
foto gemaakt in juni 2012 na de opening van de vitrine-expositie in de Sint Antoniesbreestraat over jazz-muzikanten in de Cotton Club, die ik technisch begeleidde en waarvoor ik ook de foto's afdrukte.
18 maart 2013; aan het eind van een 7-weekse reis door Laos, Cambodja en Thailand poseer ik in de oernatuur van Kao Yai, een groot natuurreservaat in centraal Thailand
Met een vriendin tijdens een bezoek aan het Naarden Fotofestival, juni 2013
Voor de ingang van Galerie Connie Bos aan de Zwanenburgwal, Amsterdam, werkt Fernando Madera (centraal op de foto) aan een tekening. Tijdens zijn expositie Reflections, gedurende het Gay Pride Festival begin augustus 2013, ontstond een mooie vriendschap.
Januari 2014. Voor de etalage in de Koningsstraat, die we ingericht hebben met werk van Fernando Madera Alvarado. Dit moment bezegelde een verandering in ons beider professionele alsook ons persoonlijke leven.
In augustus 2014 bezocht ik Mexico, mede om de inmiddels naar Mexico terugverhuisde Fernando te bezoeken.
Ik was voornamelijk in Mexico City maar bracht ook een paar dagen in de provincie Zacatecas door.
Oktober 2014: met een groepje vriendinnen in een huis in Normandië. Zwemmen kon nog nèt.
Wij zagen daar onder andere de kustverdedigingswerken van WO II
In 2015 ging ik door - in opdracht van Stichting Kunst en Cultuur Stadshart - met het realiseren van exposities in de muurvitrines aan de Sint Antoniesbreestraat: 6 in totaal dat jaar, waarvan één met puur eigen fotomateriaal: de her-ontwikkeling van het Oosterdokseiland, Amsterdam Centrum. Rechts: Paolo Wirz bij één van zijn foto's in de Sint Antoniesbreestraat, maart 2015
In de herfst van 2015 was ik vijf weken in Mexico en bezocht menig museum en antiek monument met mijn Mexicaanse vriend Fernando, hier de piramides van Teotihuacan
In 2016 zit ik vaak in mijn atelier te schilderen aan een nieuwe serie olieverfschilderijen zodat ik genoeg nieuw werk heb voor een nieuwe sjaakled schilderijententoonstelling aan het eind van de herfst. Rechts: detail van een schilderij, waarvan een deel mandala is
Ik ga door met het maken van foto's en fotoreportages, zoals deze: een boekpresentatie (Roofstaat van Ewald Vanvugt) in een avondvullend programma met lezing, interview en muziek in Paradiso, 14 maart 2016